Overtuigtips (133)

Al 15 jaar geven wij trainingen aan politiek, bedrijfsleven en semi-overheid in het overtuigend communiceren. In die tijd hebben we een grote kennis vergaard die we graag delen. Daarom staan hier de beste tips die we hebben gepubliceerd. Van winnende debattips tot presentatietips. En van zuiver argumenteren tot reageren op drogredenen. En het goede nieuws: we vullen ze maandelijks aan met nieuwe tips, columns en onderzoeken.

Vergadertips (36)

Dagelijks vergaderen vele honderdduizenden professionals in iedere branche. Niet altijd naar volle tevredenheid. Naast trainingen schrijven de overtuigexperts van het debatinstituut maandelijks praktische tips om het vergaderen beter en efficienter te maken. Om direct in de praktijk toe te passen en door te sturen naar je collega's. Zodat de vergadertijd echt nuttig wordt besteed.

Analyses (116)

Hier vind je analyses en opiniestukken van onze overtuigexperts. Het kan gaan om een analyse van een belangrijk debat in de Tweede Kamer, de belangrijkste speech van afgelopen weekend of de 5 meest voorkomende congresflaters. Kortom de meest actuele artikelen over retorica, debat en overtuigingskracht tref je hier aan.

Serie winnende debattips (13)

'Debatteren om te winnen' is gestoeld op onze jarenlange expertise in trainingen in overtuigingskracht, en aangevuld met analyses en overtuigingstips. Oftewel, een nuttig boek voor iedere professional! 'Debatteren om te winnen' laat aan de hand van diverse methoden, overtuigtips en oefeningen zien hoe je sterker kunt argumenteren en beter kunt presenteren.

Onze boeken (2)

We geven niet alleen trainingen maar schrijven, publiceren en praten ook veel over retorica en overtuigingskracht. Vaak bundelen we deze kennis voor scholieren en studenten. Deze boeken kun je vinden bij onze onderwijsactiviteiten. De meest belangrijke inzichten voor professionals zijn gebundeld in onze bestseller Debatteren om te winnen, de kunst van het overtuigen. Dit en andere boeken tref je in deze sectie aan.

Overtuigen met sympathie

Het zal je niet verbazen: mensen zeggen het liefst ‘ja’ tegen een verzoek van personen die ze kennen en sympathiek vinden. Zo zal je eerder je auto uitlenen aan je buurman dan aan een wildvreemde. Als de buurman ook nog eens aardig is, dan is het helemaal moeilijk het verzoek te weigeren.

Bekijk

Hoe begin ik mijn presentatie? 5 tips voor een krachtige opening

Presentaties hebben een aantal sleutelmomenten. Eén van die momenten is de opening. Het is cruciaal voor uw overtuigingskracht om stevig van start te gaan. Bij het debatinstituut leiden we dagelijks verschillende typen congressen en bijeenkomsten door heel het land. Tijdens veel congressen zien we dat sprekers te weinig aandacht besteden aan een goede opening van hun betoog. Dit is jammer omdat de spreker dan al snel met 1 – 0 achter staat bij het publiek, en dat doet afbreuk aan het inhoudelijke verhaal van de presentatie. De opening moet een echte aandachtstrekker zijn die uw publiek direct bij uw presentatie betrekt. In dit artikel geven we vijf voorbeelden van krachtige openingen voor een presentatie.  

Bekijk

Sociale bewijskracht als overtuigmiddel

1000 mensen gingen je voor, 74 personen bevelen dit restaurant aan, of dit hotel heeft meer dan 10.000 likes. Dan moet het wel goed zijn denk je vast. De kans dat je het product aanschaft of de dienst afneemt is dus ook veel groter dan wanneer niemand geïnteresseerd is, of dit in ieder geval niet laat merken.

Bekijk

Overtuigen met beeldspraak: tips voor het bedenken van de perfecte metafoor!

Wanneer we mensen proberen te overtuigen om anders te denken of om hun gedrag aan te passen, verdiepen we ons in hun wensen en behoeften. Vervolgens gebruiken we argumenten die hierbij aansluiten. Dit kan zeer effectief zijn, maar in veel gevallen is het overtuigender om in te spelen op de emoties van uw publiek. Een goede manier om dit te doen is door gebruik te maken van overtuigende metaforen.

Bekijk