Analyses

Hier vindt u analyses en opiniestukken van onze overtuigexperts. Het kan gaan om een analyse van een belangrijk debat in de Tweede Kamer, de belangrijkste speech van afgelopen weekend of de 5 meest voorkomende congresflaters. Kortom de meest actuele artikelen over retorica, debat en overtuigingskracht treft u hier. 

Het ongelijk van Buma en Voordewind

Het ongelijk van Buma en Voordewind

Het verwijt van CDA-leider Sybrand van Haersma Buma en Kamerlid voor de ChristenUnie Joël Voordewind dat er inhoudelijk sturend door de voorzitter is opgetreden is feitelijk onjuist', zegt Roderik van Grieken. 'Vooral Buma en Voordewind verdienen kritiek voor 'sturend' en 'onwaardig' gedrag.

Bekijk
Mythe: communicatie is voor 93% non-verbaal

Mythe: communicatie is voor 93% non-verbaal

Communicatie is voor 93% non-verbaal. Veel kans dat u deze zin ziet en denkt: “Ja dat klopt” Maar helaas is dit nog nooit aangetoond... Nog nooit? Nee nooit! Lees hier waarom deze mythe niet klopt.

Bekijk
Timmermans geeft beste politieke speech sinds jaren

Timmermans geeft beste politieke speech sinds jaren

Een van de beste speeches van een Nederlandse bewindsman in de afgelopen jaren! Zo durf ik de toespraak van Frans Timmermans, minister van Buitenlandse Zaken op een Google Zeitgeist Congres te betitelen. Een toespraak die een voorbeeld zou moeten zijn voor  politici, managers en studenten. Het onderwerp? Europa!

Bekijk
Wie ontrafelt de Italiaanse spaghetti?

Wie ontrafelt de Italiaanse spaghetti?

De Italiaanse verkiezingen zijn achter de rug. Uitslag? Een pyrrusoverwinning voor links, Berlusconi is terug, Grillo’s partij is de grootste en Monti is weggevaagd. Zijn de Italianen de weg kwijt of is er een logische verklaring?

Bekijk
Berlusconi is de beste campaigner, Bersani de grootste kanshebber

Berlusconi is de beste campaigner, Bersani de grootste kanshebber

Ongeveer de meest gestelde vraag in de Nederlandse media is: 'Hoe kan het dat de Italianen weer op Berlusconi gaan stemmen?' Deze vraag herbergt nogal wat foute aannames. De eerste is dat Berlusconi de grootste kanshebber is. Dit vraagt om een betere analyse.

Bekijk
Campagne met Grillo: Tsunamitour wordt Facebookrevolutie

Campagne met Grillo: Tsunamitour wordt Facebookrevolutie

Hij kijkt bezorgd als het onderwerp ter sprake komt. En geeft snel toe: “Ja ik overweeg op Grillo te stemmen”. Een 36-jarige winkelier in de Noord-Italiaanse Dolomieten. En hij is niet de enige. Wie Italiaanse vrienden heeft op Facebook kan er niet omheen. Daar strijdt komiek en blogger Grillo om de gunst van de ontevreden Italiaanse kiezer. En met succes.

Bekijk
God bemoeit zich met de Italiaanse verkiezingen

God bemoeit zich met de Italiaanse verkiezingen

Met nog twee weken te gaan leek de Italiaanse campagne te verlopen zonder game-changer. En toen maakte Paus Benedictus XVI bekend dat hij op 28 februari uit zijn ambt stapt. Wat heeft het aftreden van de leider van de katholieke kerk te maken met de parlementsverkiezingen in Italië? Behoorlijk wat, en met name Berlusconi lijkt in het nadeel.

Bekijk
Mario Monti: Super Mario of saaie professor?

Mario Monti: Super Mario of saaie professor?

Zijn adviseurs zeiden dat hij direct als tweede zou komen in de peilingen als hij zich kandidaat zou stellen. Nu doet hij mee om de derde en vierde plek en vecht hij met de Italiaanse komiek Beppe Grillo. Wellicht had de huidige premier van Italië zijn kandidaatstelling iets anders voorgesteld. Waar ligt het aan? Drie belangrijke redenen op een rij.

Bekijk
Waarom Berlusconi de beste campaigner is

Waarom Berlusconi de beste campaigner is

In ons eerste blog over de Italiaanse verkiezingen schreven we al dat Berlusconi van de drie premierkandidaten van Italië de beste campaigner zal zijn. Gisteravond bewees hij dit in optima forma. In een vijandige setting kwam hij als overwinnaar uit de bus. In Nederland zullen we het soms moeilijk vinden om te zien hoe dit kan. Toch is er een verklaring te geven aan de hand van drie concrete voorbeelden.

Bekijk
Wie wordt de nieuwe Italiaanse premier?

Wie wordt de nieuwe Italiaanse premier?

Na een roerige periode gaan de Italianen op 24 en 25 februari 2013 naar de stembus om een nieuw parlement en een nieuwe regering te kiezen. Wij volgen de komende weken de campagne op de voet. Hier een korte analyse van de drie belangrijkste kanshebbers op het Italiaanse premierschap.

Bekijk
Clegg wederom grote winnaar in levendig debat

Clegg wederom grote winnaar in levendig debat

Volgens het Nederlands Debat Instituut heeft Nick Clegg het tweede ‘Leadersdebate’ in het kader van de Engelse verkiezingen gewonnen. Wederom wist hij zich krachtig te presenteren als het nieuwe alternatief. Daarnaast blonk hij uit in helder en persoonlijk taalgebruik. Maar ook David Cameron kan terug kijken op een succesvoller optreden dan vorige week. Hij was scherper in zijn aanvallen en wist af en toe een wig te drijven tussen zijn rivalen. Brown bleef duidelijk achter ten opzichte van zijn concurrenten.

Bekijk
Engelse TV debatten zijn voorbeeld voor Nederland

Engelse TV debatten zijn voorbeeld voor Nederland

De afgelopen weken vonden de eerste twee TV debatten plaats in de geschiedenis van de Britse parlementsverkiezingen. Ze kwamen wellicht wat saai over vergeleken met wat wij in Nederland gewend zijn maar in veel opzichten kunnen wij er veel van leren. Een advies aan iedereen die bij de Nederlandse lijsttrekkersdebatten betrokken is. 

Bekijk
Debat als werkvorm: het debatconcept

Debat als werkvorm: het debatconcept

Je kunt een debat inzetten als een werkvorm om tijdens een congres, bedrijfsuitje of evenement de meningen en gedachtes die leven in de organisatie te peilen. Wanneer is het zinvol om te debatteren, wat zijn de randvoorwaarden voor een goed debat en wat levert het debat uiteindelijk op?

Bekijk
Serie: Rake spotjes en vage slogans - Deel 8, D66

Serie: Rake spotjes en vage slogans - Deel 8, D66

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Om vooral de zwevende kiezer over de streep te trekken zetten politieke partijen alles in: goodies met het partijlogo, verkiezingsposters en natuurlijk de onvermijdelijke spotjes. Hoe sterk zijn de slogans en redden ze het met alleen de poster of heb je de campagnespots nodig om het echt te begrijpen? Wij beoordeelden de 8 grootste partijen van dit moment.

Bekijk

Wilders sterkst in bal der oneliners

De debatdeskundigen van het Nederlands Debat Instituut zijn van mening dat Geert Wilders (PVV) het sterkst opereerde tijdens het EenVandaag lijsttrekkersdebat. Hij profiteerde het meest van de matig inhoudelijke opzet van het debat. Tijdens een debat dat weinig nieuwe informatie voor de kiezer opleverde wist Wilders, iets beter dan zijn concurrenten, de regie te voeren over het debat. In een feest van oneliners wist geen van de andere lijsttrekkers hem op dit specialisme naar de kroon te steken.

Bekijk