Overtuigtips

Al 15 jaar geven wij trainingen aan politiek, bedrijfsleven en semi-overheid in het overtuigend communiceren. In die tijd hebben we een grote kennis vergaard die we graag delen. Daarom staan hier de beste tips die we hebben gepubliceerd. Van winnende debattips tot presentatietips. En van zuiver argumenteren tot reageren op drogredenen. En het goede nieuws: we vullen ze maandelijks aan met nieuwe tips, columns en onderzoeken. 

Tien criteria voor een goede stelling

Het centrale thema van een debat dient te worden teruggebracht tot een aantal stellingen en reservestellingen; de kapstok van en voorwaarde voor een goed debat. Voor een goed debat moeten de stellingen 'debatable', aantrekkelijk en technisch in overeenstemming zijn met de gekozen debatvorm, zodat de inhoud optimaal tot zijn recht komt.We hebben de tien criteria voor een goede stelling voor je op een rij gezet.

Bekijk

Het belang van een goede start

De eerste minuut van een speech is cruciaal voor de overtuigingskracht van de spreker. De belangrijkste taak van de spreker in deze eerste minuut is de welwillende aandacht van zijn publiek te trekken.

Bekijk

Maak oogcontact

Er is een Duits spreekwoord dat zegt dat als blikken niet kunnen overtuigen, woorden dat al helemaal niet kunnen. Kijk het publiek aan als je wilt overtuigen. Maak oogcontact met het publiek. Haal je ogen van het papier spiekbriefje en kijk rond. Weet dat bij een presentatie altijd publiek is. Richt je betoog dan ook op hen.

Bekijk

Blijf jezelf

Ga als spreker uit van je eigen kracht. Ga geen rol spelen, niet geforceerd over het podium lopen of overdreven grappen maken. De Romeinen wisten al dat aptum, passendheid, onderdeel is van het scala van overtuigingsmogelijkheden. Dat betekent dat de manier waarop je de boodschap brengt in overeenstemming moet zijn met jezelf met het onderwerp maar ook met je publiek.

Bekijk

Maak gebruik van emotie

Maak gebruik van emotie in speech, debat of lezing. Dit verhoogt de overtuigingskracht. Naast goede argumenten, een deugdelijke voordracht en de passende afstemming is dit een belangrijke strategie om in mondelinge communicatie te overtuigen.

Bekijk

Wie stelt moet bewijzen

Wie stelt, moet bewijzen. Dit aloude adagium was al geldig bij de Romeinen. En nog steeds geldt het in Nederland als rechtsprincipe. In een goed debat is het een van de belangrijkste regels: wie iets stelt, moet dat ook onderbouwen.

Bekijk

Gebruik Stijlfiguren

De oude Grieken waren zich al bewust van de overtuigingskracht van gestileerd taalgebruik. Het gebruik van pathos in de vorm van stijlfiguren zorgt voor meer helderheid, duidelijkheid en overtuigingskracht van het betoog. Vandaag de dag zijn de meeste betogen die wij onthouden en impact hebben inderdaad de toespraken, speeches of debatten waar stijlfiguren het verschil maken. Sterker: wie de boodschap verpakt middels een stijlfiguur wordt vaak door de media opgepikt.

Bekijk

Debataanjagers

Een stelling is altijd kort en krachtig geformuleerd. Soms is de stelling ook gegoten in de vorm van een spreekwoord, metafoor of vergelijking. Hoewel een stelling altijd meteen de kern van het onderwerp moet raken, kan het zo zijn dat niet voor iedereen meteen duidelijk is wat de argumenten voor en tegen die stelling kunnen zijn. Het inzetten van debataanjagers helpt de deelnemers aan het debat op weg.

Bekijk