Overtuigtips

Al 15 jaar geven wij trainingen aan politiek, bedrijfsleven en semi-overheid in het overtuigend communiceren. In die tijd hebben we een grote kennis vergaard die we graag delen. Daarom staan hier de beste tips die we hebben gepubliceerd. Van winnende debattips tot presentatietips. En van zuiver argumenteren tot reageren op drogredenen. En het goede nieuws: we vullen ze maandelijks aan met nieuwe tips, columns en onderzoeken. 

Overtuigtip: speel met uw stem als Hillary Clinton

In deze blog een overtuigtip uit een inspirerende speech van een krachtige vrouw: de rede die Hillary Clinton vorige week hield in Pennsylvania. Bekijk de speech en ervaar het effect van wisseling in stemvolume en tempo op de impact van uw boodschap.

Bekijk

Mannen, vrouwen en hun verschillen in overtuigingstechnieken

Het Nederlands Debat Instituut heeft een nieuwe Masterclass toegevoegd aan het programma: De Vrouw als Spreker. De reden? De rol van gender bij overtuigingskracht op een podium wordt veelvuldig over het hoofd gezien, met als gevolg dat vrouwelijke cursisten vaak met de verkeerde hulpvraag bij ons komen. Onze trainer en gespreksleider Else van Nieuwkerk licht dit toe.  

Bekijk

Hoe ga je als spreker om met hinderlijke interrupties?

Wat doe je als je in een vergadering of op een podium een verhaal aan het vertellen bent en je wordt hinderlijk onderbroken? Het overkwam oud-premier Gordon Brown vorige week terwijl hij in Schotland campagne aan het voeren was tijdens het onafhankelijksreferendum. Hij pakte het niet zo slim aan. Wat had hij wel moeten doen en wat kunt u daar van leren?

Bekijk

Vrouwelijke sprekers met een lage stem

Zijn er grote verschillen tussen mannen en vrouwen? Nee: beide seksen hebben evenveel kansen en mogelijkheden om overtuigend te spreken. Maar natuurlijk is er onderscheid. Vrouwen en mannen spreken bijvoorbeeld op verschillende toonhoogtes. 

Bekijk

Hoe interview je Louis van Gaal en is hij een overtuigende spreker?

Nog anderhalve week en dan start het WK voetbal. De komende maand zal Louis van Gaal de meest geïnterviewde man van ons land zijn.  De meeste sportjournalisten zullen zich niet verheugen op de gesprekken met de bondscoach.  Hoe pak je een interview met Van Gaal aan en hoe overtuigend is hij als spreker?

Bekijk

Wat kunt u leren van de vrouw met de baard?

Afgelopen zaterdag won Conchita Wurst namens Oostenrijk het Eurovisie Songfestival. De week voorafgaand aan de finale wist ze veel van de aandacht voor het festival naar zich toe te trekken. Wat was haar succesformule en wat kunt u er van leren?

Bekijk

Nóg beter leren argumenteren en overtuigen als Public Affairs professional?

Als deelnemer aan het Nationaal Public Affairs Congres 2014/als BVPA-lid ontvangt u tot en met december a.s. 20% korting op een van de open cursussen van het Nederlands Debat Instituut:

 

Bekijk

Hoe het WK voetbal Coca Cola lekkerder laat smaken

Over vijf weken start het WK Voetbal in Brazilië; een van de grootste evenementen wereldwijd. Internationale merken besteden veel tijd aan het antwoord op de vraag hoe zij zich tijdens een groot evenement als dit het beste via een tv-spot kunnen profileren. Hier zijn investeringen van miljoenen dollars mee gemoeid. Is er een lijn te vinden in het resultaat? We bekeken vele spots en ontdekten een aantal overeenkomsten waar een belangrijke les voor uw eigen overtuigingskracht uit valt te leren!

Bekijk

Bent u een Kockelmann of meer een Jinek?

Iedere maandag tot en met donderdag kunnen wij rond de klok van half negen genieten van een scherp interview door om en om Eva Jinek en Sven Kockelmann met een persoon uit het nieuws. Beiden hebben een hele eigen stijl in aanpak. Welke spreekt u het meeste aan en wat voor techniek gebruikt u zelf wanneer u een vraaggesprek voert?

Bekijk

Gebruik pakkende voorbeelden

Een betoog, presentatie of debat heeft vaak behoefte aan meer dan feiten alleen. Natuurlijk moet de inhoud goed zitten maar aandacht voor de vorm is ook belangrijk. En een van de belangrijkste overtuigingsmiddelen die heel vaak gebruikt kunnen worden is ‘het voorbeeld’. Aristoteles – de Griekse leermeester - zei het al in zijn retorica: "gebruik voorbeelden als algemeen overtuigingsmiddel om je betoog te versterken".

Bekijk

Herken en gebruik stijlfiguren (uit de Mandela-speech van Obama)

De speech van Barack Obama tijdens de Nelson Mandela Memorial bereikte niet alleen het stadion, niet alleen de Zuid-Afrikanen, maar de hele wereld. Zonder tekort te willen doen aan Obama’s waardevolle boodschap, zoomen we hier specifiek in op de vorm van de speech. In de gelegenheidstoespraak zijn namelijk op microniveau vele stijlfiguren te vinden. Wanneer u deze weet te herkennen (zoals de drieslag hierboven - in de eerste zin), kunt u leren om ze zelf te gebruiken.

Bekijk

Wees de ideale collega en overtuig tijdens je beoordeling

Nog ruim 2 maanden te gaan en dan staan de beoordelingsgesprekken weer voor de deur. Vaak spannende momenten ook omdat veel professionals denken er geen invloed op te hebben. Hier alvast 3 tips die je overtuigingskracht verbeteren en de kans vergroten op een betere beoordeling. 

Bekijk

Neem een voorbeeld aan de rappers van The Opposites

Dit festivalseizoen hopte het Nederlandse rapduo The Opposites van het ene podium naar het andere. De show had steengoede recensies tot gevolg. Noem het beroepsdeformatie, maar toen ik daar stond - al dansende met de handen in de lucht -  besefte ik: de heren bouwen hun show vakkundig op  volgens bekende retoricaprincipes. Een mini-analyse.

Bekijk

Wees jezelf - maar dan beter

Ooit had ik een fanatieke wedstrijdzwemster in mijn cursus. Een echte topsporter. Zij deed mee aan Europese Kampioenschappen en Olympische spelen en had al veel mooie prijzen had gewonnen. Probleem bij het presenteren was alleen dat ze nog sneller sprak dan ze zwom. Om haar overtuigingskracht te vergroten, vroegen we haar om haar spreekstijl aan te passen. Dit zorgde voor een dilemma, want ben je nog jezelf als je op een manier spreekt die niet prettig voelt?

Bekijk

Een krachtig slot bij je presentaties

Wat je aan het einde vertelt, blijft het best hangen, zo weten we uit ervaring. Met een sterk einde laat je dus een goede indruk achter. Toch eindigen veel toespraken of presentaties nog steeds met iets als: ‘Bedankt voor de aandacht,’ of: ‘Hier wil ik het bij laten.’ Dat is niet alleen slecht het is ook jammer, want de conclusie biedt veel mogelijkheden. Bovendien getuigt het niet van veel waardering voor de inhoud van je eigen verhaal.

Bekijk